وبلاگ تخصصی حقوق بین الملل عمومی (یونیفا)

وبلاگ تخصصی حقوق بین الملل عمومی (یونیفا)

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت ارشاد ثبت شده است . هر گونه سوء استفاده موجب مسوولیت مدنی و کیفری است .

 

ندا شادولی
چکیده:
اندکی پس از شبیه سازی نخستین حیوان پستاندار در سال 1997 امکان شبیه سازی انسان نیز مطرح شد شبیه سازی انسان را از منظر هدف به دو نوع مولد و درمانی با اهداف تولید انسان و به دست آوردن سلول­های بنیادی جنینی برای امور درمانی تقسیم می­کنند فراهم شدن چنین امکانی امید حل مشکلاتی نظیر ناباروری و مشکل رد پیوند اعضاء را به همراه خود آورد اما از آنجا که همه آثار چنین پیشرفت علمی قابل پیش بینی نیست و احتمال برخی سوء استفاده ها از آن می­رود مسایلی همچون تاثیرات نامطلوب بر خانواده و خدشه­دار شدن کرامت انسانی را هم در پی داشته است. این گونه مسایل موجب درگرفتن بحث های فراوان درباره شبیه­سازی انسان شد در حالی که مدافعان شبیه­سازی انسان به اثر مثبت این پیشرفت بزرگ در زندگی بشر به ویژه در امر باروری و درمان بیماری­های مختلف استناد می­کنند مخالفان آن مسائلی از قبیل نقض کرامت استقلال و آزادی فرد و درهم ریختگی نسبت خانواده­ها را پیش می­کشند مقاله حاضر به بررسی دلایل مخالفان و هواداران شبیه سازی انسان به خصوص از دیدگاه حقوق بشر و حقوق بین الملل می­پردازد.
حکم آفرینش این است که هیچ چیز نمی­تواند متوقف شود بشر محکوم به آن است که پیش برود و برود ... با این حال آدمیزاد طی چندین هزار سال تعادلی در خود ایجاد کرده بود که پای او را بر زمین نگاه می داشت اکنون لرزشی در این تعادل ایجاد شده و رفته رفته علایمی نشان داده می شود که پای افزارها خوب ساخته شده اند ولی پاها بر زمین محکم نیست بازیافت این تعادل معضلی است که در برابر قرن بیست و یکم قرار خواهد داشت . محمد علی اسلامی ندوشن.
علم به همان سرعت که درمانمان می­کند به کام مرگ هم می­کشاند و به همان سهولت که برایمان می­سازد ویرانی می آفریند ... چه ما پیوسته در پی توسعه وسایل خود بوده­ایم نه ترقی و بهبود هدف ها . ویل دورانت.

نویسنده: یعقوب سلامتی ׀ تاریخ: دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:حقوق بشر شبیه سازی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , iraninternationallaw.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com

پیچک